vrijdag 2 maart 2012

Kwarkbol

Raad eens wat wij dit weekend gaan eten bij het onbijt......
Kwarkbol: Recept gevonden op Patisserie.be recepten voor patisserie, confiserie, nagerechten, brood en ijs!

Het recept voor de kwarkbol van de site snap ik niet helemaal.
Wel weet ik nog van mijn vorige ervaring dat het brood toen echt niet naar mijn smaak was.

Inmiddels heb ik de site van sonnet erbij gepakt.
Daar staat natuurlijk niet het hele recept op, maar je kan er wel het een en ander aan afleiden.
De bakkers krijgen dit vor een deel kant en klaar binnen dat wil zeggen ze gebruiken een standaard kwarkbroodpoeder waar al veel dingen in zitten.

Zowiezo wil ik nu geen gistbrood maar een brood met bakpoeder als rijsmiddel.
Het kwarkbrood dat ik ken is zoetig en lijkt wel bijna cake-achtig qua smaak.

Ik denk dat ik het op basis van het volgende recept ga maken:

Ingredienten:
335 gram bloem
250 gram kwark
80 gram suiker
40 gram maizena
2 eieren
1 zakje bakpoeder
1 mespuntje zout
1 citroenschil, geraspt
1 zakje vanillesuiker

80 gram rozijnen

Voorbereiding:De oven voorverwarmen op 160-180 graden.

De bloem,suiker, zout, maizena en de bakpoeder in een kommetje doen.
De eieren met de suiker en vanillesuiker opkloppen tot een schuimige massa.
Citroenschil en rozijnen voorzichtig boven de bak verdelen.
Vervolgens heel voorzichtig de kwark erdoorheen spatelen.
Vervolgens zo veel mogelijk bloem er doorheen spatelen.
Voorzichtig uiteraard! Want anders is alle lucht eruit.
Als er nog wat bloem over is en het deeg te strak wordt, dan op het aanrecht het resterende bloem erdoorheen kneden.
Vervolgens het kwarkbrood afbakken, 20 minuten op 160-180 graden.

En na een tijdje zoeken kom ik een ander recept tegen voor kwarkbollen.
Dit recept komt van Miele...

ingrediƫnten
250 g kwark
1 eetlepel olie
2 eieren
2 eetlepels suiker
1 zakje vanillesuiker
1 zakje bakpoeder
250 g bloem
150 g rozijnen
om te bestrijken:
3 eetlepels melk
2 eetlepels suiker
bereiden
Meng de kwark, olie, eieren, suiker, vanillesuiker en een snufje zout. Roer de helft van de met bakpoeder gemengde bloem erdoor, en kneed de rest erdoor. Meng tot slot de rozijnen erdoor. Breng met 2 eetlepels op 2 bakplaten elk 6 porties deeg aan en bak per bakplaat 12-15 minuten in de op 180-200 °C voorverwarmde oven. Zorg voor voldoende onderlinge afstand, omdat de bollen rijzen. Bestrijk na ca. 7 minuten baktijd de bollen met melk, bestrooi ze met suiker en bak ze goudgeel.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...