donderdag 12 april 2012

uien!

Vandaag wou ik eigenlijk tika massala maken, maar omdat ik een flink stuk gefietst had en bij terugkom het (alweer) ging regenen, had ik weinig zin om er boodschappen voor te gaan halen.
Daarna bedacht ik dat ik misschien wel bami kon gaan maken, maar ik had alleen bami-bamboo voor 2-4 personen en vond het zonde om dit nu open te maken terwijl ik alleen ging eten. Speurend in de kast kwam ik een paar blikjes groente tegen en een zak uien. Na een flinke speurtocht door allle kookboeken kwam ik tot de conclusie dat er maar weinig gerechten waren waarin uien de hoofdrol mogen spelen.

Vandaag alleen al om een statement te maken en voor de ui op te komen Uienschotel gemaakt!

Wat een simpel gerecht had moeten worden, bleek uiteindelijk toch lastiger, omdat ik geen ketchup in huis heb. Dus ook meteen een ketchupje voor het eerst in elkaar geflansd.

Recept Uienschotel:

uien-schotel:
250 gram ui
1 appel
paprikapoeder
zout
peper
tijm

ketchup:
1 blikje tomatenpuree
2/5 blikje tomatenpuree gevuld met azijn
10 gram suiker
selderij
gemberpoeder
basillicum (gedroogd)
korianderpoeder
kruidnagelpoeder
uipoeder
venkelpoeder
zout
peper

bereidingswijze:
Schil de uien en snijd ze 1 keer door midden.
Kook de uien in ruim water met een beetje zout gaar in 15 minuten.

Ondertussen de ketchup maken van de ingredienten.
Begin met de tomatenpuree, de azijn en de suiker door elkaar te mengen.
Doe vervolgens op smaak de kruiden en specerijen erbij.

Vet een ovenschaal in met een beetje olie.
Schil een appel en maak met de dunschiller plakjes van de appel.
Giet de uien af, maar bewaar het kookwater!
Doe de uien en de appel in de ovenschaal en strooi er paprikapoeder, thijm, zout en peper overheen.

Maak vervolgens een sausje van de zelfgemaakte ketchup, aangemaakt met even grootte hoeveelheid uien-kookwater.

Giet het sausje over de schotel en plaats deze onder de hete gril, voor ongeveer 10 minuten.



Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...