zondag 27 mei 2012

simpele lekkere croissants

Ik wilde zo graag nog een keer croissants maken, maar elke keer dacht ik weer aan het werk dat ik er de vorige keer aan had en hoe ze toen eigenlijk alsnog niet echt gelukt waren. In het boek van Nigella Lawson las ik over deens bladerdeeg wat in de blender werd gemaakt. Dat leek mij wel wat. Maar door alle recepten die ik tegelijktijd wilde maken, pakte ik vervolgens het verhoudingentabel van een croissant erbij. Oh dear! Zelf dacht ik dat hierdoor alles zou mislukken en dat het niet meer goed kwam....maar kijk;


Susanne Kookt!
Kaascroissant
Een heerlijke kaascroissant! En ja hij heeft echt al die lekkere krokant bladerende laagjes van binnen.

Ik heb uiteindelijk het volgende recept gebruikt voor 3 kleine croissants.

Ingredienten
73,5 g bloem
1,32 g zout
1,70 g gist
30,86 g melk
8 g ei
4,41 g suiker
25 g boter (koud!)

Bereidingswijze
In een maatbeker het water, melk en ei door elkaar mengen.

Bloem, gist, suiker en zout in de foodprocessor doen en met de pulse knop 1 keer laten mengen.

Doe de koude boter in blokjes/plakjes erbij in de foodprocessor. Laat hem heel kort draaien, zodat je nog allemaal stukjes boter in het bloem hebt zitten. Giet de maatbeker leeg, over het bloemmengsel heen. Heel kort door elkaar laten mengen in de foodprocessor. Daarna een paar dagen in de koelkast zetten. (ik heb ze 2,5 dag erin gezet).

Haal ze uit de koelkast en laat het deeg op kamertemperatuur komen.
Rol het deeg uit en vouw ze 3x met een franse slag (dan vouw je ze in drieen, net als een brief die in een lage brede envelop gaat, doe dit 3x).

Tip 1: Ik heb tijdens het vouwen nog wat extra boter toegevoegd om te kijken hoe dit zou gaan en omdat ik bang was dat ik te veel boter te klein had gedraaid.

Tip 2: rol het deeg nooit te dun uit

Tip 3: rol en vouw niet zo vaak dat het boter al meteen smelt. Als je ziet dat dit gebeurd moet je alles even in koelkast zetten.

Aanwijzing: De boter die smelt uiteindelijk tijdens het bakken, daardoor ontstaan die bladerige gaten. Het is daarom dus belangrijk dat er hele stukken boter in het deeg zitten.

Het deeg in driehoeken snijden en oprollen als een croissant.
Laat ze vervolgens nog 90 minuten rijzen en bak ze af op 180 graden 15 minuten.

Eet Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...