maandag 10 februari 2014

Suiker; het witte goud of het witte drugs

Het is me nogal een vraagstuk. Het lijkt een steeds grotere trend te worden, geen suiker en minder koolhydraten te eten. Maar is suiker nu echt zo slecht? Zelf ben ik groot fan van dingen zelf maken, het liefst eet ik alles home made. Daarmee voorkom je natuurlijk dat je onbewust suikers en loze koolhydraten eet. Maar is suiker nu echt zo slecht? Hebben we suiker nodig? Een lastig vraagstuk. Ik ben geen dokter, dus een medisch advies kan ik hierover niet geven. Zelf denk ik je lichaam wel bepaalde suikers nodig heeft om op te kunnen functioneren.

Waar zit suiker allemaal in?

Suiker zit natuurlijk in koekjes en snoepjes en suikerklontjes voor in de koffie zijn natuurlijk puur suiker.
Maar waar zit het nog meer in? Nou suiker zit in een hoop producten. Tijdens het bakken van brood wordt suiker vaak gebruikt om het gist te voeden, zodat het gaat werken en het deeg dus rijst. Maar het zit ook in veel toetjes. En wat dacht je van soyamelk met smaakjes of chocolademelk? En dan is er nog een andere categorie, namelijk fruitsuiker! Fruitsuikers werken in je lichaam volgens mij het zelfde als gewone suikers, alleen zitten fruitsuikers over het algemeen in gezondere producten en hebben deze een andere waarde in de glucose-index. Onlangs bleek trouwens dat er ook een soort suiker aan thee is toegevoegd. Echt waar! Als je het terug wilt zien kijk dan op uitzendinggemist bij de keuringsdienst van waarde, de aflevering over Thee (do 23 jan 2014, 20:25)

Suiker schrappen? Suikervrij door het leven?

Tja ook dat is een lastige vraag. Ik ben wel een ware suiker verslaafde. Zeker als ik te weinig heb geslapen, merk ik dat mijn suiker echt om suiker schreeuwt om wakker te kunnen blijven. Hoe dit komt? Dit schijnt overigens te komen doordat je op het einde van je slaap pas bepaalde hormonen aanmaakt die hier een bepaalde functie in hebben. Ik heb wel eens een appeltaart geprobeerd te bakken zonder suiker, maar de smaak lijkt dan niet goed tot zijn recht te komen. Nu heb ik inmiddels wel een recept gevonden van appeltaart zonder suiker op de site van Suzanne . Dus dat vormt geen probleem meer. Maar ja, wat doe je met de andere recepten? Ik vind het wel een leuke uitdaging om minder suiker te gaan eten. De fruitsuikers hou ik er wel in en ook brood blijf ik voorlopig gewoon eten. Het schijnt dat suiker er ook voor zorgt dat je lichaam uiteindelijk weer denkt suiker nodig te hebben. Dus vandaar dat het ook de witte drugs wordt genoemd. Helemaal suikervrij door het leven gaat mij denk ik niet lukken, daarvoor hou ik te veel van de zoete smaak. Het is wel goed om te kijken naar de alternatieven voor de gewone suiker.

Alternatieven

Behalve gewone suiker, bestaat er ook rietsuiker, palmsuiker, zoetmiddelen met en zonder stevia, stevia, siropen zoals agave siroop, ahornstroop/siroop, honing en kokosbloesemsuiker. Persoonlijk vind ik rietsuiker en palmsuiker in dezelfde categorie vallen als gewone witte suiker. Niet echt goed voor je en het doet niets voor je gezondheid (tenzij je last hebt van een flauwte of een te lage suikerspiegel). Van zoetmiddelen houden we thuis niet zo en over alleen stevia is ook al het nodige te doen geweest. Ik heb al wel eens honing ergens in gebruikt als suiker vervanger. Dit kan soms wel, zoals in de kwark of in brood. Dan is het heerlijk! Maar soms proef je ook nog een rare nasmaak ergens aan, waardoor je weet dat er honing in zat. Dat vind ik soms jammer. Ahorn siroop heeft een hele specifieke smaak, is ook erg lekker door de kwark, maar ook op de pannenkoek! Heerlijk! Verder heb ik het geloof ik 1 keer in een cupcake gebruikt. Dit was ook erg lekker. Het was al een bestaand recept, dus daar hoefde ik niets met de verhoudingen te doen. Waar ik erg benieuwd naar ben is de kokosbloesemsuiker. Agavesiroop heeft namelijk de naam een hoog gehalte aan fructose te hebben en de soorten waar ik op het moment aan kan komen zijn behoorlijk bewerkte eindproducten :S

@ Susanne's Keuken

Dus...

Over kokosbloesemsuiker kan ik weinig nadelen vinden, behalve dat het misschien lastiger te verwerken is? Dus ik ben razend benieuwd naar dit product. Ik ga proberen binnenkort een pakje te kopen. Ik laat het jullie weten!

En jij?

Hoeveel suiker denk jij per dag te eten?
Vind je suiker drugs of noodzaak?
Welke suikers eet je het liefst?
Welke suikervervangers gebruik jij?
Heb je een goede tip voor mij of mijn bloglezers?

Laat het weten door hieronder wat te schrijven!

Groetjes Susanne

1 opmerking:

Susanne zei

En jij?

Hoeveel suiker denk jij per dag te eten?
Vind je suiker drugs of noodzaak?
Welke suikers eet je het liefst?
Welke suikervervangers gebruik jij?
Heb je een goede tip voor mij of mijn bloglezers?

Laat het weten door hieronder wat te schrijven!

Groetjes Susanne

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...