vrijdag 13 juli 2012

Kaneelsiroop

Vandaag zou het regenachtig weer worden volgens de weerman.
Geen ijsjes weer vandaag dus.
Maar gelukkig zijn er nog zat andere dingen om te koken/bakken/ proeven.
Op mijn things to bake list stond een onderwerp wat wel lekker zou zijn voor vandaag; een koffiespecialiteit!
Ik trok vanochtend de la open en vroeg me af wat voor soort koffiespecialiteit ik zou kunnen maken. Ik al de kookboekjes die in mijn kast staan, staan best al wel wat koffiespecialiteiten met recept en al (wienermelange, irish coffee, choco-koffie enz.)
Maar het recept wat ik nog niet had was voor een koffie met kaneelsiroop!


 

Recept voor Kaneel Siroop



Susanne Kookt!
Cappucino met Kaneelsiroop

Ingrediënten:

300 ml water
3 el kaneelpoeder/gemalen kaneel
200 gram suiker

Bereidingswijze:
Kook het water met de waterkoker of in een pan.
Pak een koffiefilter, plaats het in een koffiefilterhouder en schep er het kaneelpoeder in.
Zet de koffiefilterhouder met filter boven een glas of in het koffiezetapparaat. Giet er voorzichtig het gekookte water doorheen.
Nu heb je een soort kaneelthee in het glas zitten.

Als al het water er doorheen is gelopen kan je even proeven of er een sterk genoege kaneelsmaak aan zit, zo niet dan herhaal je dit proces met de kaneel thee. Gebruik hiervoor nieuw kaneelpoeder in het filter.

Als de kaneelsmaak sterk genoeg is schenk je de kaneel thee in een pan. Zet deze op middelmatig vuur op en doe er de suiker bij. Goed roeren, totdat de suiker helemaal is opgelost. Laat dit mengsel ongeveer 10 minuten zachtjes verwarmen. Het is de bedoeling dat dit goed warm is, zonder dat het gaat koken.

Schenk het in een glazen potje en laat het afkoelen.

Kaneelsiroop is leuk om kado te geven in een mooi potje met een lintje.
Je kunt het gebruiken om over de pannenkoek te doen, door de thee of in de koffie, taart mee tremperen, een coctail maken. Of gewoon lekker over de joghurt of het ijs schenken.

Geniet ze!

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...