maandag 11 juni 2012

Kaaskroket Klassieker Meesterlijk

Kaaskroket - De Klassieker

njam.tv/  Susanne Kookt!
kaaskroket   bron: njam.tv

Ingrediënten

voor een 30-tal kroketten
voor de kaas vulling:
200 gongezouten boter
220 gbloem
1 lmelk
1 tlnootmuskaat
20 ggeweekte gelatineblaadjes, uitgeknepen
120 ggemalen Gruyère
120 ggemalen Emmenthal
120 ggemalen Parmezaan
4 eidooiers
160 mlroom
versgemalen zwarte peper - zeezout
voor de ham-witloof variant:
10 stronkjes grondwitloof
50 gongezouten boter
150 gBreydelham in kleine blokjes
versgemalen zwarte peper - zeezout
voor het krokante korstje:
150 gbloem
5 losgeklopte eieren
150 gpanko (japans paneermeel)
voor het serveren: kerstomaatjes
tuinkers
citroen

Maak de kaasvulling:

Smelt de boter en voeg bloem toe. Bak alles even op, blus met melk en breng de saus al roerend aan de kook. Breng op smaak met peper, zout en nootmuskaat. Voeg de gelatine toe en los al roerend op. Let op dat de saus niet meer kookt.
Smelt de kaas onder het mengsel. Klop de eidooiers los met de room en voeg toe. Stort de helft van het kaasvulling uit op een ingeoliede plaat en dek af met vershoudfolie. Laat minstens 1 nacht in de koelkast rusten.

Maak de ham-witloof variant:

Verwijder de hartjes uit de witloof. Laat de boter zacht kleuren en doe het witloof erbij. Breng op smaak met peper en zout en kleur de witloof aan. Dek af met bakpapier en zet het deksel op de pan. Laat de witloof op een laag vuur verder garen tot het zacht is.
Neem 300g witloof en snijd in kleine stukjes. Voeg de witloofstukjes samen met de ham toe aan de overblijvende vulling en roer goed door. Stort de vulling uit op een ingeoliede plaat en dek af met vershoudfolie. Laat minstens 1 nacht in de koelkast rusten.

Werk af:

Bekleed een snijplank met bakpapier en leg hierop beide vullingen. Bestrooi met een beetje bloem en snijd uit elke vulling een 15-tal kroketjes. Wentel door de bloem, eieren en panko. Laat alles nog een uurtje opstijven in de koelkast. Frituur de kroketjes goudbruin op 180°C.

Serveer:

Serveer de kroketten met kerstomaatjes, tuinkers en een partje citroen.

Berichtje van mij hierbij:
Dit recept is van Peter Goossens.

Als vegetarier zou ik de ham vervangen door gegrilde paprika of gedroogde tomaat.
De gelatine zou ik vervangen door agar-agar.

Ik stuitte per toeval op dit recept toen ik op de televisie het einde van het programma Meesterlijke Klassiekers zag. Peter Goossens maakte toen een erg mooi bord op. Helaas staat het filmpje nog niet online en ook nog geen foto. Zodra deze online staat zal ik kijken of ik deze hierbij kan posten. Als je het bord eenmaal gezien hebt, ben je absoluut verkocht!

1 opmerking:

Martine zei

Ik heb net gegeten, maar het water loopt me in de mond bij deze foto. Ziet er echt heerlijk uit!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...