donderdag 6 december 2012

chocolade wijn thijm brood

Winterbrood


Laatst had ik na een borrel een beetje wijn over. De wijn bleef een tijdje staat op het aanrecht, en eigenlijk vond ik dat zonde. Maar ja, waar kan je wijn allemaal voor gebruiken.  Het enige waarin ik ooit wijn in heb gebruikt waren sauzen, een römertopf schotel en als marinade voor de champignons. Dat laatste was overigens geen succes. Had als tapas hapje champignons in wijn gekookt, maar de champignons leken erin te verzuipen. Het resultaat was iets wat eruit zag als champignons maar naar een zurige wijn smaakte. Dat was zeker niet wat ik nu wilde maken van de wijn.

Al snel kwam het idee bij mij op om wijn te gebruiken in de combinatie met brood. Zelf had ik nog nooit wijn gebruikt in brooddeeg. En zo begon het idee van het winterbrood.

Ik moet jullie wel waarschuwen, het brood is echt verrassend lekker en overtreft de meeste verwachtingen. Het brood heeft een rijke volle smaak, zoet maar toch ook hartig. Een brood met karakter dat goed past bij de winter!

Ingrediënten:
209 g volkorenmeel
65 g water
65 g rode wijn
honing (naar smaak, ongeveer 1 à 2 eetlepels)
12 gram cacao
3 gram zout
1 -2 eetlepels thijm
5 gram suiker
10 g boter boter
2 gram gist
Susanne's Keuken
een echt winterbrood: cacao, wijn, thijm brood!


Bereidingswijze:
De honing en thijm zijn naar smaak toe te voegen. Let wel op dat vooral honing de werking van gist bevorderd door de aanwezige suikers in de honing.

Plaats de ingrediënten in de broodbakmachine en kies voor het volkorenprogramma.
Let dan wel even op met bakken, want het is een klein broodje. Het kan zijn dat als je een een broodbakmachine hebt die voor grote hoeveelheden geschikt is, dat je brood eerder gaar is dan het broodbakprogramma.


Susanne's Keuken
Het brood kleurt prachtige bruin, door de cacao.
Of maak het brood met de hand.
20 minuten kneden 90 minuten rijzen.
Kort doorkneden, vormen en in een bakblik verder laten rijzen voor 60-90 minuten.
Bak het brood ongeveer 25 minuten op 180 graden.

Eet smakelijk!





2 opmerkingen:

Leentje zei

Hey Susanne,

Ik zou graag een speciaal broodje bakken voor bij mijn huisgemaakte everzwijnpaté. Denk je dat dit recept ook kan lukken zonder de cacao en de wijn maar met rode Porto. Zou jij de alcohol eerst laten verdampen en misschien wat laten inkoken tot siroop en dan bij het deeg voegen?

Met vriendelijke groet Leentje

Susanne zei

Goh das nogal een vraag aan een vegetariër ;) Ik denk dat als het goede rode Port is, je hem niet eerst hoeft te reduceren. Ik vind hem juist het lekkerst als er een subtiel wijn/port smaakje aan zit. Als je hem van de rode port eerst tot siroopdikte inkookt, denk ik dat de smaak wel erg sterk wordt. Houdt hier dan rekening mee met het vocht/port verhouding. Ben eigenlijk wel benieuwd of je het al geprobeerd hebt en hoe het brood is geworden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...