maandag 29 oktober 2012

Decoratie in de Cake

Afgelopen vrijdag hebben jullie ongetwijfeld het plaatje gezien van de prachtige Afrika taart.
(Klik hier om naar het artikel en de afbeelding van afgelopen vrijdag te gaan.)

Ik vroeg me toen hardop af hoe ze dit gemaakt hadden en of ik hier misschien wel in de maling werd genomen. Inmiddels heb ik twee ideeën over hoe je decoraties in een cake kan maken.

Idee 1;
Je bakt een aantal cakes of cupcakes in verschillende kleuren en als deze zijn afgekoeld, haal je bijvoorbeeld met behulp van uitstekertjes de gewenste afbeeldingen in de juiste kleur uit.
De uitgestoken cake decoraties zet je in een cakeblik en vervolgens doe je er de weer cakebeslag overheen. Daarna bak je de cake totdat hij gaar is.

Idee 2;
Dit idee heb ik gelezen op het blog van Jacqueline.
http://heerlijke-recepten.blogspot.nl/2012/06/vaderdagcake.html
Het komt kort samengevat op het volgende neer.

Je maakt een mooie cake decoratie op bakpapier met gekleurd cakebeslag.
Deze laat je eerst kort afkoelen (ca. 10 minuten in de vriezer).
Vervolgens 'bak'je de tekening ongeveer 1 minuut in de oven.
De cakedecoratie gaat onderin de bakvorm en daar overheen gaat natuurlijk de rest van het cakebeslag. Daarna bak je de cake totdat hij gaar is.

Ik ben heel benieuwd naar de eerste techniek, en ga deze zeker op korte termijn uit testen.
Van techniek twee kun je zien hoe en dat het werkt op de blog van Jacqueline.

Het verschil tussen beide technieken zit hem in waar je de decoratie uiteindelijk ziet.
Techniek een geeft hopelijk een spectaculaire dwarsdoorsnede en techniek twee creëert een mooie bovenkant.

Terwijl ik dit zit te bloggen bedenk ik me het volgende;
Als je graag een tekening in de cake wilt hebben, kun je natuurlijk ook proberen om deze blind te tekenen. Dit doe je met een druppel gekleurde cakebeslag in de gewone cakebeslag en dan ga je met een sateprikker het cakebeslag sturen naar de plekken waar je het hebben wilt.
of

Je vult een cake met het cakebeslag van de gewenste kleur en spuit er vervolgens de tekening in met behulp van een spuitzak gevuld met gekleurde cakebeslag.

Nou dat zijn weer een hoop technieken om uit te testen.
Mocht je een van deze technieken al geprobeerd hebben, laat het me weten.
Ik zal de foto's uploade zodra ik tijd heb gehad om hiermee aan de slag te gaan.

Veel decoratie & cake plezier!

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...