zaterdag 6 april 2013

Lemon Pie

Tips & tricks voor een geslaagde Lemon Pie!

Zo vandaag een heerlijke lemon pie gebakken. Best eenvoudig, maar wel even een werkje. Tijdens het maken ging niet alles in even makkelijk, dus deel ik hier graag mijn tips voor een lekkere geslaagde lemon pie!

Susanne's Keuken
Lemon Pie




Als basisrecept gebruik ik een deeg van 200 g meel, 100g koude boter, 50 g poedersuiker, 1 eigeel/eidooier, 1 snuf zout.

Maak het deeg door het meel op het aanrecht te doen en hier het zout door te doen. Ik heb hier meteen het zout en de poedersuiker bij door gemengd. Maak in het midden van het bloem een kringetje en vul deze met het eigeel. Snijd de boter in kleine stukjes en voeg deze bij het eigeel in de kring. Meng het eigeel en de boter een beetje door elkaar. Meng nu van buiten naar binnen wat meel bij het mengsel. Ga zo door totdat je alle meel in het mengsel hebt.

Nu komt de truc. Bij mij was de boter koud genoeg en ik heb het deeg zo kort mogelijk proberen te kneden, en toch wilde het geen echt deeg worden. Ik heb het deeg toen verkruimeld totdat het kleine stukjes waren, heb er stiekem een beetje boter bij gesmokkeld en vervolgens het tot een deeg gekneed. Dit proces heb ik 2 keer herhaald en toen kreeg ik een egaal deeg, dat nog wel snel scheurde en naar mijn zin iets te snel afbrokkelde. Ik heb er een platte schijf van gevormd en in de koelkast laten rusten. Het vormen van een schijf van het deeg heeft als voordeel dat je het deeg na het rusten niet meer zo veel hoeft plat te rollen.

Na 90 minuten heb ik het deeg uit de koelkast gehaald. Het deeg was een harde klomp! Het deeg heb ik in kleine stukjes verdeeld en stukje voor stukje doorgekneed en vervolgens het als geheel nog even doorgekneed.

Het uitrollen van het deeg ging super makkelijk. Ik heb het deeg uitgerold op een siliconemat, waar zelfs al maatcirkels op staan. Tegen de tijd dat ik bijna klaar was met het uitrollen van het deeg, werd het deeg iets te warm. Het had het de neiging om aan mijn deegroller te blijven plakken. Dit heb ik opgelost door er een klein beetje poedersuiker over te strooien. Toen het deeg de juiste grote had, heb ik mijn bakvorm op zijn kop op deeg neergelegd. Het geheel heb ik iets naar voren geschoven (iets over het aan aanrechtrandje), zodat ik met mijn hand onder de siliconemat kon. Daarna heb ik de vorm met deeg en siliconemat tegelijk omgedraaid. Met mijn hand heb ik het deeg in het midden iets aangedrukt. Vervolgens heb ik voorzichtig de mat eraf gehaald en het deeg gelijkmatig aangedrukt.

Bak de bodem blind af voor 15 minuten hetelucht op 190 graden en vervolgens 10 minuten op 180 graden zonder blind vulling. Laat de bodem iets afkoelen en haal hem vervolgens uit de vorm. Mijn gouden tip is om de bodem op een springvormbodem te plaatsen. Dan heb je een stevige onderkant voor je taart die straks mee de oven in kan.

Voor de citroenvla heb ik 250 g melk, 30 g suiker, 3 eidooiers, 30 g maizena en 2 citroenen gebruikt. Let er we even op dat je citroenen hebt zonder een waslaagje. Deze herken je vaak aan de bijna plastic-achtige buitenkant. Verder is het bereiden van deze citroenvla vrij eenvoudig. Begin met de citroenen, dan heb je dit alvast klaar staan. Rasp de schil van de 2 citroenen met een rasp fijn en pers het sap van 1 citroen uit. Zet dit bakje even apart.

Verwarm in een pan de melk met de suiker, breng dit al roerend aan de kook. In een ander bakje meng je de eidooiers met de maizena. Voeg hier beetje bij beetje de melk aan toe. Giet alles terug in de pan en laat het nog een paar minuten door koken. Voeg de citroensap en de citroenschil door en roer het geheel door.

Maak het schuim van 5 eiwitten, 150 g suiker en 100 g poedersuiker. Klop het eiwit half stijf, voeg de gewone suiker toe en klop het eiwit stijf. Spatel de poedersuiker door het eiwitmengsel.

Nu komt de truc voor een heerlijke citroenvlavulling. Spatel de helft van het eiwit mengsel door de citroenvla. Breng de citroenvulling aan de kook en vul de taartvorm ermee. Spatel het overgebleven eiwit over het citroenmengsel. Zet de taart met het schuim nog even onder de grill zodat het schuim bruin kleurt. Laat de taart afkoelen.


Susanne's Keuken
Lemon Pie
















Eet smakelijk!



Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...